על עיצוב ואריזות

אז מה יותר חשוב המוצר או האריזה?
התשובה, שניהם חשובים, אנו רואים בעיצוב האריזה אתגר ביצירת הרעיון, העיצוב יוצר את פני המוצר, המסר והאווירה. מטרתנו ליצור את המוצר המתאים ביותר לכל אחד מלקוחותינו. כל אלמנט אשר נחליט להוסיף לעיצוב הוא בעל משקל ומשמעות להשגת המוצר המתאים לכל אחד מלקוחותינו.

מיתוג, אהבה ממבט ראשון.
בעולם רווי מותגים ותחרותי חשוב לנו להעביר את הרושם הראשוני בצורה הטובה ביותר. מיתוג נכון ושפה עיצובית ייחודית הם המפתח לאהבה ממבט ראשון וחשיפת המוצר למקסימום קהל היעד על ידי אלמנטים ויזואליים שיווקיים ועד להטמעה במדיות השונות.

עיצוב אריזות - גרפיקה היא אמנות, אמנות מתוכננת – ביטוי וויזואלי שנוצר למען מטרה מוחשית ומוגדרת ועל פי רוב שיווקית.

עיצוב הוא שימוש באלמנטים של צבע, צורה וטיפוגרפיה (אותיות) למען מטרה וצורך מוגדרים מראש תוך יצירת בידול וייחודיות. עיצוב הוא כלי, חלק בלתי נפרד מתכנון שיווקי וממיתוג, אמצעי להעברת מסר ייחודי.

עיצוב יוצר שפה וויזואלית המאפשרת ללקוח לזהות מוצר ולהזדהות עם תדמית מותגית.

עיצוב נכון מביא להושטת יד ולהתעניינות ראשונית במוצר.

כאשר אנו ניגשים לעצב מוצר נגדיר מראש את קהל היעד – אנו פונים אל קהל מוגדר. הדבר יהווה קו מנחה בכל ההחלטות העיצוביות ושיווקית. אנו רוצים להעביר ללקוח את מסר המוצר, רוצים שהמסר ייקלט במבט ראשון וללא הסברים מיותרים. למשל סדרה לנשים בוגרות תקבל התייחסות שונה מסדרה לנשים צעירות. סדרה יוקרתית תהיה שונה מסדרה זולה יותר ויום-יומית. קו מוצרי טבע יראה שונה מקו מוצרים המתבסס על טכנולוגיות מתקדמות.
העיצוב יוצר את פני המוצר, את אמירת המוצר, את המסר, את האווירה. לאלמנט משקל ומשמעות בעיצוב.

האריזה היא שחקן ראשי במיתוג. אבותינו אמרו – אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו.
בעידן השפע וריבוי המותגים החשיבות של האריזה חשובה מתמיד. מארז בולט וייחודי תופס את העין של הלקוח ומעצים את הביקוש למוצר. מארז נכון, חכם וידידותי למשתמש מגדיל את שביעות רצון הלקוח ומהווה גורם מכריע לגבי קנייה חוזרת והצלחת המוצר. השפע על המדפים, החשיפה שבפרסום בעיתונות, באינטרנט, יוצרים צורך ליצור בידול חזק, ליצור אריזה ייחודית ובולטת, כזו שמעבירה מסר מהיר ללקוח.
מלבד הערך שלה להגן על המוצר, אריזת מוצר היא הבמה הראשית שלנו להציג את רעיון המותג. נראות המוצר היא הכלי השיווקי החזק ביותר שלנו. היא הפניה הראשונה אל הלקוח. האריזה היא המוצר. האריזה מעבירה את מסר מותג ללקוח. אריזת המוצר הנה חלק בלתי נפרד מהשפה הממותגת. מותג חזק נהנה בין היתר מאריזת מוצר/אריזה מאגדת/אריזת מתנה המשקפת את ערכיי המותג, המתאימה לקהל היעד שלו וכזו המחזקת ומעצימה את יתרונותיו אל מול המתחרים.

האריזה עצמה ממתגת. עיצוב אריזה הוא מהלך אסטרטגי כלפי הלקוח.

האריזה נתפסת בעיני הלקוח כמוצר עצמו. הלקוח רואה את האריזה ועל פיה יחליט אם המוצר מתאים או לא.

מיתוג. מהו מותג? מהי החשיבות של בניית מותג, ומהו ההבדל בין מוצר למותג?
בין המותג למוצר קיימת היררכיה ברורה: קודם בא המותג. הוא הבית, לאחר מכן באה סדרה- קבוצת משנה של המותג ובסופו של דבר בא המוצר הבודד בעצמו.
מותג בא לייצג בית. למוצר הבודד יש אבא, הוא בא ממקום מוכר. המוצר בא ממקום של מוניטין, ידע, איכות מחויבות ואחריות. המקום הזה הוא המותג.

על המדף מצויים מוצרים רבים – שונים ומגוונים. מה שגורם לנו לזהות קבוצת מוצרים ולדעת שהיא מאותה משפחה היא הזהות הממותגת שלה. זהות מתגית היא אוסף של אלמנטים אשר מייחדים מוצרים מסוימים מאחרים, שפה ויזואלית אחידה של המותג. כדי ליצור אחידות וזהות ממותגת נחזור ונשתמש באותם אלמנטים גרפים בכל מוצרי המותג. נשתמש במשפחת צבעים נבחרת, בסגנון אחיד של אותיות צילומים או איורים.
השפה הממותגת תחזור על עצמה בכל מוצרי המותג – החל מהפרוספקטים, מדבקות, דוורים דרך המוצרים עצמם וכלה בחללים בהם יימכר המוצר.

המטרה במיתוג היא ליצור אוירה אליה יתחבר הלקוח. ליצור עולם של אסוציאציות. בכל פעם שלקוח לוקח את המוצר לידיו הוא ייזכר בעולם זה וירגיש שייך אליו. הכוח של המותג בא מהתדמית שנוצרת סביבו.
כשהלקוח קונה מוצר ממותג הוא יודע שהוא שייך לעולם הדימויים של המותג, ויש בכך אמירה לא רק על אהבת המוצר אלא גם אמירה של זהות: מי אתה, מאיזה מעמד אתה, לאיזה חברה את שייך, לאן אתה שואף להגיע, מי החברים שלך.

מיתוג מוצרים בימנו העולם העסקי נעשה מורכב יותר. חשיפה בערוצים ומדיות שונות ומגוונות נמצאת בהשיג ידם של לקוחותינו והתחרות עולה בהתמדה. לכן, מיתוג ממוקד וחכם הוא חלק מרכזי בתהליך הצמיחה לתווך הרחוק של כל עסק קטן או בינוני ויסייע להבליט את יתרונותיו. מחקרים מוכיחים כי מיתוג ממוקד ונכון יעניק יתרון עסקי. בשלבים הראשונים יש להתרכז באסטרטגיה שיווקית מותאמת לקהל היעד על ידי גיבוש המסרים והתכנים הנכונים ליעדי העסק. חשוב מאוד ליצור שפה מקצועית, מגוונת ומדויקת על מנת שתהיה מותאמת בכל שלב ודרך בצמחית המותג. לאחר שנים של עשייה והתנסות בסטודיו ארטתג הגענו למסקנה שכל עסק קטן/ בינוני יכול להתפתח בקצב מהיר ומבוקר במידה ויאמץ שפת מיתוג מקצועית ומדויקת.

 

עולם הטיפוח, הקוסמטיקה והבישום הוא עולם של רגש ודימויים.
המוצר מייצג עולם ומלואו, הרבה מעבר למוצר עצמו. אישה הלוקחת מוצר לידיה מתחברת לדימוי המוצר, לזהות הממותגת שלו, לאישיות שמייצגת את המוצר, לצבעוניות, לסגנון שלו.

החיבור הראשון למוצר נעשה באמצעות האריזה. מכל המוצרים שעל המדפים אריזות הקוסמטיקה והבישום הן המושקעות ביותר. אנו רואים שימוש באפקטים מיוחדים, בסוגי קרטון שונים, בגמורים יפהפים ועיצובים חדשניים.
אנו בסטודי ארט-תג, מתמחים בעיצוב מותגים ועיצוב אריזות.נסיון של שנים בתחום פיתוח מותגים, יצירת תוכן מוצר ותוכן שיווקי, דפוס והפקות הוא הייתרון שלנו.
דוגמאות?  כדי ליצור יוקרה נוסיף הטבעות כסף או זהב. כדי ליצור בולטות נוסיף צבעים חזקים וצילומים ברורים. שימוש בירוק יבליט זיקה לבריאות וטבע.

אלוהים מצוי בפרטים הקטנים.
ההשקעה ותשומת הלב המיוחדת בעיצוב אריזות קוסמטיקה באה כדי ליצור את תדמית המוצר. היא באה לתת ללקוחה הרגשה שהיא קונה מוצר שהושקעו בו ידע ותשומת לב רבה, לתת לה הרגשה שהיא קונה הרבה מעבר למוצר עצמו ולהכניס אותה לעולם הערכים של המותג.
אריזות קוסמטיקה זוכות לטיפול מיוחד בכל הקשור לגימורם ותוספות. הגימור של האריזה – קרטון מט או מבריק, הוספת טקסטורות, הבלטה של לוגו, הטבעות כסף וזהב, כל אלה מוסיפים למסר שהאריזה מעבירה ללקוח? על כן חשוב לדייק בסגנון בפרטי האריזה. לדוגמה – סוג הפונט – האות. אות דקה ועגולה היא אות עדינה ונשית. אות עבה היא חזקה ואגרסיבית יותר. הגימור של הקרטון – גם לו יש משמעות במסר שמעבירה האריזה. מבנה האריזה, קיפולים מיוחדים, חלונות המראים את המוצר מתוכם מצביעים על השקעה ומחשבה.
קרטון גס ולא חלק – יעביר מסר של מוצר טבע. קרטון חלק מט – מסר של מוצר יוקרתי. טקסטורות על הקרטון משרות הרגשה ביתיות ונוחות. הטבעות כסף מוסיפות יוקרה ונוכחות.
באמצעות האריזה יוצרים את עולם המותג ומנסים להתחבר אל הלקוחות. רוצים לעורר אסוציאציות של אווירה, של מקום, של שאיפות אישיות, טבע, יוקרה, עכשוויות, בריאות, חיוניות, יופי, כוח, חופש, בגרות ועוד. המניע לקנייה פעמים רבות אינו מניע שכלתני אלא רגשי.

בעולם המוצרים קיים מגוון אין-סופי של בקבוקים, צנצנות ושפופרות. בתחום האריזות אנו עדים להתפתחות וחדשנות מתמדת. מעבר לבחירה העצובית – צורנית, חשוב להתאים את האריזה למוצר. יש לערוך בדיקות קפדניות לפני החלטה – בדיקות התאמה של המארז למוצר – האם אין נזילות, האם נוח לשימוש; יש לבדוק את איכות ההדפסה – האם הצבע  יציב, האם הוא עמיד במגע עם החומר; יש לתכנן  את שינוע המוצר – לוודא שאריזות לא יפגמו או ישברו. הבדיקות הללו יעזרו בלוגיסטיקה, ובשיווק ויתמחו באיכות המוצרים. אנו בארט-תג מתמחים במתן פתרונות בתחום האריזות ופיתוח המוצר.

אנו בסטודיו ארט-תג מתמחים בפיתוח מותגי קוסמטיקה, מוצרי שיער, מזון, יינות בוטיק ומוצרי צריכה. אנו מתרגשים מכל מפגש עם לקוח חדש ויצירת מותג חדש ובלעדי.

בעזרת נסיון של שנים בפיתוח מותגים ועיצוב, בהפקה והיכרות עם הספקים מצויינים בתחום, בעזרת חשיפה מתמדת לסגנונות השונים נוביל את הלקוחות שלנו וביחד נגשים את המותג עליו חלמתם.

 

 

 

מיתוג קוסמטי - עיצוב מוצרים בענף הקוסמטיקה ככלי שיווקי/ מאת ענת הר-גיל


עיצוב הוא שימוש באלמנטים של צבע, צורה וטיפוגרפיה (אותיות) הבאים לבטא רעיון מוגדר מראש, אמנות מוזמנת ומתוכננת, שנוצרה למען מטרה מוחשית ומוגדרת. העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מתכנון שיווקי ומיתוג. אנו רוצים להעביר מסר ייחודי באמצעות העיצוב, רוצים ליצור בולטות על המדפים, רוצים שיזהו את המוצר שלנו ויזדהו עם המסר שלו.עיצוב נכון יגרום להושטת יד ולהתעניינות ראשונית במוצר.

 

כולם מדברים על מותגים
לאחרונה כולם מדברים על מיתוג. מהו מותג? מהי החשיבות של בניית מותג, ומהו ההבדל בין מוצר למותג?מותג בא לייצג בית. למוצר הבודד יש "אבא", הוא בא ממקום מוכר, מקום של מוניטין, ידע, איכות, מחויבות ואחריות. המקום הזה הוא המותג. על המדף מצויים מוצרים רבים ושונים,מה שגורם לנו לזהות קבוצת מוצרים ולדעת שהיא מאותה משפחה, היא הזהות המותגית שלה, אוסף האלמנטים המיוחדים של אותה משפחה, צבעוניות שונה או סוג אות קבוע.
 
הלוגו הוא הסמל המקורי של המותג. מותג טוב הוא פשוט, ברור וקליט.
הלוגו מחובר לרעיון המותג ולעליו להעביר את מסר החברה ולהיות שונה ומקורי.
 
כוחו של המותג הוא בתדמית שהוא מייצר.
קל להבין את הנושא אם מסתכלים על המותגים הבינלאומיים הגדולים. לדוגמא, קוקה קולה- אחד המותגים החזקים בעולם. בכל מקום בו נהיה נזהה את הלוגו, את הבקבוק, את הצבע האדום, את הגל. אלה הם נכסי המותג. הם יוצרים אסוציאציות של המוצר אך גם של דברים רבים נוספים אשר חברת קוקה קולה עמלה רבות כדי שנזכור אותם.
כשהלקוח קונה מותג הוא יודע שהוא שייך לעולם הדימויים של המותג ויש בזה אמירה לא רק על אהבת המשקה, אלא גם על מי אתה, מה אתה, לאיזה חברה את שייך, מי החברים שלך וכו'. זהו כוחו של המותג.

 

שלבים בעיצוב המותג

קהל היעד- כאשר אנו ניגשים לעצב מותג נגדיר תחילה את קהל היעד שלנו, למי מיועד המוצר.

הדבר יהווה קו מנחה בכל ההחלטות העיצוביות והשיווקיות. למשל, יצירת סדרה לנשים בוגרות תקבל התייחסות שונה מסדרה לצעירות, וסדרה יוקרתית תהיה שונה לגמרי מסדרה יום-יומית. קו מוצרי טבע יראה שונה מקו מוצרים המתבסס על טכנולוגיות מתקדמות.אנו רוצים להעביר ללקוחות את המסר של המוצר שלנו, אנו רוצים שהמסר ייקלט במבט ראשון וללא הסברים מיותרים.

מסר המותג תומך במוצר – העיצוב הוא שיוצר את פני המוצר, אמירת המוצר, המסר והרגשה שהוא יוצר. כל אלמנט שנחליט להוסיף לעיצוב - צבע, סוג פונט, אריזה, הוא בעל משקל ומשמעות בעיצוב. לאחר שהגדרנו את קהל היעד חשוב שנגדיר את המסר העיקרי שאותו רוצים להעביר ללקוח. תחילה, אנו בוחרים נושא עיקרי ואותו נבליט על האריזה, למשל מרכיב מסויים בתוך המוצר או יתרון בולט של המוצר. נתמקד בנושא אחד או שניים ואותם נבליט בעיצוב.

לדוגמא, במוצר טיפוח שבו תמציות צמחים שונות נחליט להבליט רק רכיב אחד (כמו תמציות רימונים למשל). את הרכיב הזה נבליט ויזואלית וכן בתוכן הכתוב. על העיצוב לתמוך במסר של המותג ולהיפך. אם אין קשר ישיר בין ההבטחה שעל האריזה לבין התוכן, תיווצר סתירה והלקוח לא יתחבר למוצר. מיתוג לא הופך מוצר לכזה או אחר אבל הוא יוצר את ההבטחה. חשוב שהמוצר עצמו יתאים לאריזה ולא יגרום לאכזבה אצל הלקוחה. קניה חוזרת תבוא לאחר התנסות, על כן איכות המוצרים חשובה גם היא מאוד.

 

עיצוב הלוגו - הלוגו הוא הסמל המקורי של המותג. לוגו טוב הוא פשוט, ברור וקליט. הלוגו מחובר לרעיון המותג ועליו להעביר את מסר החברה ולהיות שונה ומקורי. הוא יכול להיות לאותיות בלבד, או להכיל גם סמל צורני. הלוגו יחזור על עצמו בכל המוצרים.

תפקיד האריזה במיתוג- אבותינו אמרו "אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו". במקרה של מוצרי צריכה - השפע על המדפים, החשיפה בכל מקום בו אנו נמצאים בעיתונות, אינטרנט, שלטי חוצות ועוד, יוצר את הצורך ליצור בידול, ייחודיות ובולטת שמעבירה מסר מהיר ללקוח. מלבד הפונקציונאליות שלה להגן על המוצר, האריזה היא הבמה הראשונה שלנו להציג את רעיון המוצר- היא הכלי השיווקי החזק ביותר שלנו, הפניה הראשונה שלנו אל הלקוח. בעיני הלקוח, האריזה היא המוצר, היא מעבירה את המסר של המוצר. האריזה תגרום ללקוח להתעניין במוצר.

מיתוג בעולם הטיפוח והקוסמטיקה

עולם הטיפוח, הקוסמטיקה והבישום הוא עולם של רגש ודימויים. המוצר מייצג עולם ומלואו, הרבה מעבר למוצר עצמו. אישה הלוקחת לידיה מוצר ומסתכלת עליו מתחברת לדימוי של המוצר, לריח, לזהות המותגית שלו, לאישיות שמייצגת את המותג, לצבעוניות שלו.

אנו מכירים מוצרים רבם המיוצגים ע"י אישויות שונה, כמו שחקנים, זמרות, ספורטאים וכו'. הרעיון הוא לחבר בין המוצר לבין הרעיון אותו הוא בא לייצג - בריאות, הצלחה, תחרותיות, שמחה ובגרות.

ניתן לראות זאת גם בקרב גברים. גבר הלוקח לידיו מוצר, מתחבר לריח אך גם לדמות המפרסמת את המותג ועולם שהוא מייצג.

אריזת המוצר ככלי שיווקי

אנו פונים אל הלקוחות באמצעים וויזואליים חזקים. באמצעות האריזה אנו יוצרים מוצר המתחבר אל העולם של הלקוח. רוצים לעורר אסוציאציות של אווירה, של מקום, של שאיפות אישיות, טבע, יוקרה, עכשוויות, בריאות, חיוניות, יופי, כוח, חופש, בגרות ועוד. המניע לקנייה פעמים רבות אינו מניע שכלתני אלא רגשי. השפה המותגית תחזור על עצמה בכל המוצרים של המותג בפרוספקטים, מדבקות, דיוורים, במוצרים עצמם ובאריזות כמובן.

אריזת המוצרים משמשת אותנו למעשה ככלי שיווקי, על מנת שהצרכן יבחר את המוצר שלך מבין שלל המוצרים על המדף, עלינו ליצור את האריזה באופן כזה שהיא "תקרא" לו. היא צריכה להיות יפה, להעביר באופן מיידי את המסר שמעניין את הצרכן ולספק אינפורמציה מדוייקת ואמינה על המוצר. העיצוב הנכון ייצור את השלמות והחיבור בין הלקוח למוצר.

כתבה, ענת הר-גיל
מעצבת מומחית בעיצוב ופיתוח מוצרי קוסמטיקה. עיצוב אריזות, פרוספקטים וחומרים שיווקיים בעלת סטודיו ארט-תג. 052-6562324
www.arttag.co.il